W roku 2011 poszerzyliśmy zakres działalności o warsztat tachografów cyfrowych z zezwoleniem Prezesa Głównego Urzędu Miar o numerze numerem UZC/2011 (aktualizacja DT 209/2020). Dokonujemy kalibracji tachografów cyfrowych każdego typu (Siemens, actia SmarTach, Stoneridge, EFAS).
Zapewniamy pełną obsługę w zakresie:
01
Instalacji
Montujemy tachografy cyfrowe w pojazdach, dbając o ich prawidłowe połączenie z systemami pojazdu, co gwarantuje ich poprawne działanie i zgodność z przepisami.
02
Aktywacji
Po zamontowaniu tachografu przeprowadzamy proces jego aktywacji, co obejmuje skonfigurowanie urządzenia do pracy zgodnie z wymaganiami producenta oraz obowiązującymi normami.
03
Sprawdzania
Dokonujemy weryfikacji tachografu cyfrowego w pojeździe, sprawdzając jego prawidłowe połączenie z systemami pojazdu, co gwarantuje jego poprawne działanie i zgodność z przepisami.
04
Kalibracji
Przeprowadzamy kalibrację tachografów, aby zagwarantować dokładność rejestracji czasu pracy kierowcy oraz prędkość, co jest kluczowe dla zgodności z przepisami, bezpieczeństwem na drodze oraz uniknięcia kar finansowych podczas kontroli drogowych dla przedsiębiorstwa i kierowcy.
Wymiana Tachografu na Generację GEN 2 v 2
Od dnia 1 sierpnia 2024 będziemy świadczyć usługę wymiany tachografu na nową generację GEN 2 v 2. Ta wersja tachografu będzie obowiązywać od 1 stycznia 2025 w transporcie międzynarodowym. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące tych zmian i ważnych terminów.
Obowiązkowa Wymiana Tachografów
Nowa wersja tachografu jest obowiązkowo montowana w pojazdach noworejestrowanych od 21 sierpnia 2023. Wymiana dotychczasowych tachografów na nową generację jest konieczna dla pojazdów wykonujących transport międzynarodowy. Po 21 sierpnia 2023, w przypadku uszkodzenia tachografu GEN 2 v 1, obowiązkowa jest wymiana na GEN 2 v 2.
Ważne terminy
do 31 grudnia 2024
do 18 sierpnia 2025
do 31 grudnia 2024
Obowiązkowa wymiana tachografów analogowych i cyfrowych GEN 1 w transporcie międzynarodowym.
do 18 sierpnia 2025
Obowiązkowa wymiana tachografów GEN 2 v 1 w transporcie międzynarodowym.
Dodatkowe Czynności – Sprawdzenie i Kalibracja
Podczas wymiany tachografów konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych czynności, takich jak sprawdzenie DSRC i wykonanie TESTU ECHO. Test ECHO polega na sprawdzeniu tachografu przy użyciu testera DSRC bez karty warsztatowej. Jeśli 95% zapytań spotka się z pozytywną odpowiedzią modułu DSRC, wynik testu jest pozytywny.
Pakiet Mobilności
Od 1 lipca 2026 właściciele firm przewozowych z flotą lekką będą musieli stosować się do norm czasu jazdy i odpoczynków, podobnie jak kierowcy ciężarówek zgodnie z rozporządzeniem 561. Będą również zobowiązani do instalacji i użytkowania tachografów.
Dlaczego Nowa Wersja Tachografu?
Generacje i Wersje Tachografów
Tachografy analogowe – do 1.05.2006
Tachografy cyfrowe:
- GEN 1
- GEN 1 v 1 – do 1.05.2006
- GEN 1 v 2 – od 1.10.2011
- GEN 1 v 3 – od 1.10.2012
- GEN 2
- GEN 2 v 1 – od 15.06.2019
- GEN 2 v 2 – od 21.08.2023
Dlaczego warto wybrać OSKP Rosiak?
Zaawansowane technologie
Korzystamy z nowoczesnych narzędzi diagnostycznych, które gwarantują dokładność i niezawodność.
Doświadczenie i profesjonalizm
Nasz zespół diagnostów to wykwalifikowani specjaliści, którzy regularnie uczestniczą w szkoleniach, aby być na bieżąco z najnowszymi trendami w technologii motoryzacyjnej.
Indywidualne podejście
Rozumiemy, że każdy pojazd i każda sytuacja są unikalne. Oferujemy personalizowane rozwiązania, dopasowane do potrzeb każdego klienta.
Dlaczego warto wybrać OSKP Rosiak?
Zaawansowane technologie
Doświadczenie i profesjonalizm
Indywidualne podejście
Jesteśmy Okręgową Stacją Kontroli Pojazdów Rosiak Pobiedziska, które specjalizuje się między innymi w się w diagnostyce, wymianie, oraz legalizacji tachografów cyfrowych.
Mamy niezbędne narzędzia, oraz doświadczenie, aby zapewnić kompleksową obsługę dla wszystkich typów pojazdów wyposażonych w te urządzenia.
Jakie usługi oferujemy?
Jako serwis tachografów pod Poznaniem, jesteśmy upoważnieni do przeprowadzania wszelkiego rodzaju interwencji technicznych w tachografach, takich jak:
Kalibracja tachografów cyfrowych
Oferujemy precyzyjne ustawienie i dostosowanie tachografów, do wymogów prawnych. Przypominamy, że według przepisów Unii Europejskiej, tachografy cyfrowe muszą być kalibrowane przynajmniej co dwa lata.
Takowy serwis przeprowadza się także, jeśli na przykład w pojeździe dokonano zmian, które mogą wpłynąć na dokładność tachografu (np. zmiana rozmiaru opon, zmiana przełożenia skrzyni biegów). Inną sytuacją, która wymaga kalibracji, jest naprawa, lub wymiana tachografu.
Każdorazowo urządzenie trzeba precyzyjnie skalibrować. W naszej stacji kontroli kalibracja tachografu cena nie jest wygórowana, ponieważ wynosi 380 złotych dla GEN1; dla GEN 2V2 cena 720 zł brutto,
Instalacja i wymiana tachografów cyfrowych
Jeśli szukasz technika warsztatowego, który zajmie się profesjonalnym montażem nowych tachografów cyfrowych, to jesteś we właściwym miejscu. Przeprowadzamy bezpieczną wymianę starych urządzeń na nowe tachografy, zgodnie z obowiązującymi normami.
Warto wiedzieć, że mamy w ofercie tachograf inteligentny 2, GEN 2V2. generacji, który możemy zainstalować w Twoim pojeździe. Wymiana obejmuje: tachograf, pobranie danych, impulsator, antena/moduł DSRC, montaż oraz kalibrację. Koszt takiej usługi to tylko 4680 zł brutto.
Legalizacja tachografów cyfrowych
Podczas tej operacji, potwierdzamy zgodności urządzenia z przepisami prawnymi dotyczącymi rejestracji czasu pracy kierowców. Proces ten jest istotny ze względów bezpieczeństwa na drodze.
Jeśli chodzi o tachografy, legalizacja obejmuje następujące etapy: kalibrację, wykonanie testów i wystawienie odpowiedniego certyfikatu lub znakowania potwierdzającego zgodność z przepisami. Ile to kosztuje? Cena legalizacji tachografu waha się od 250 do 500 złotych.
Jakie są najczęstsze awarie tachografów cyfrowych, które wymagają naprawy, lub wymiany tego urządzenia?
Oto kilka typowych usterek, przez które konieczna jest naprawa tachografu lub jego wymiana:
Uszkodzenie wyświetlacza lub panelu sterowania
Wyświetlacze LCD, czy panele sterowania często ulegają usterkom, czy to z powodu intensywnego użytkowania, wibracji podczas jazdy, czy starzenia się komponentów elektronicznych.
Problemy z zasilaniem
W przypadku problemów z zasilaniem takich jak zwarcia, przepięcia lub uszkodzenia kabli zasilających, tachograf zaczyna błędnie funkcjonować. Nie jest nam obca mechanika precyzyjna, dlatego jesteśmy w stanie skutecznie naprawić tę usterkę.
Błędy oprogramowania
W niektórych przypadkach, błędy oprogramowania prowadzą do nieprawidłowego działania tachografu, w tym błędnej rejestracji danych lub problemów z komunikacją.
Usterki związane z kartą kierowcy
Często zdarza się, że z powodu intensywnego używania gniazda karty, spowodowanego wyciąganiem i wkładaniem karty kierowcy, ulega ona zużyciu.
Uszkodzenia mechaniczne
Kolejnym utrapieniem są wypadki drogowe, które powodują fizyczne uszkodzenia tachografu, takie jak pęknięcia obudowy, czy uszkodzenia wewnętrznych komponentów. W takiej sytuacji trzeba wymienić urządzenia na nowe tachografy.
Problemy z czujnikami:
Czujniki używane do pomiaru prędkości pojazdu lub innych parametrów są bardzo newralgicznym elementem tego urządzenia. Ich uszkodzenie prowadzi do błędów w rejestracji danych, których nie można ignorować.
W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych problemów zapraszamy do bezzwłocznego kontaktu i skorzystania z naszych usług. Mechanik samochodowy / technik warsztatowy Pobiedziska przeprowadzi dokładną diagnozę i oceni, czy wystarczy drobna naprawa urządzenia, lub czy konieczna będzie wymiana tachografu.
Przepisy prawne dotyczące tachografów cyfrowych
Oto co warto wiedzieć w kwestii prawa:
- Tachografy cyfrowe są obowiązkowe w pojazdach użytkowanych do przewozu towarów i/lub pasażerów, których masa całkowita przekracza określoną wartość (np. 3,5 tony w UE).
- Tachografy cyfrowe służą do rejestrowania czasu pracy kierowców, przerw, czasu jazdy oraz innych parametrów związanych z eksploatacją pojazdu. Muszą one być zalegalizowane, a legalizacja tachografu cyfrowego cena waha się od 250 do 500 złotych,
- Dane rejestrowane przez tachograf cyfrowy, takie jak karty kierowcy i dane pojazdu, muszą być przechowywane przez określony okres czasu i być dostępne do kontroli przez uprawnione organy.
- Zabrania się wszelkich działań mających na celu manipulację tachografem lub jego danymi, co obejmuje wszelkie próby fałszowania, usuwania lub modyfikacji danych.
- Tachografy muszą być zdolne do wymiany danych, zarówno poprzez bezpośrednie połączenie (interfejsy) jak i poprzez karty kierowców.
- Organizowane są regularne kontrole w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących tachografów. Naruszenia skutkują karą finansową dla przewoźnika. Dlatego tak ważna jest diagnostyka Pobiedziska.
- Kierowcy muszą być odpowiednio przeszkoleni w zakresie obsługi tachografów.
Pamiętaj, że jeśli Twój pojazd ma jakiekolwiek problemy z funkcjonowaniem, zapraszamy do kontaktu z OSKP Rosiak i wizyty w naszym oddziale. Przeprowadzamy kompleksowy serwis tachografów.
Zajmiemy się każdą problematyczną kwestią, związaną z tachografem cyfrowym. Zgłoś się do nas, jeśli masz problemy ze swoim urządzeniem.